Wednesday 29 April 2015

TUN MAHATHIR : SURAT TERBUKA


Ayahanda Tun M,

  1. Beberapa hari ni sy berfikir dengan persoalan ayahanda Tun kepada DS Najib. Saya menjadi kurang faham kenapa ayahanda bertanyakan sesuatu yg telah di jelaskan.
  2. Ayahanda yg saya kenal seorg yg senantiasa membaca dan tekun dalam mencari info. Namun persoalan2 ayahanda tak menggambarkan ayahanda sepertimana yg sy gambarkan. Kenapa?
  3. Ayahanda yg saya kenal seorg yg akan mempersoal sesuatu yg mempunyai asas yg kukuh. Tetapi menyoal kes Altantuya yg telah pun selesai di mahkamah amat mendukacitakan. Sikap ini adalah serupa dengan penyokong2 PR yg tak berotak. Kenapa?
  4. Ayahanda yg sy kenal sgt lantang mengkritik. Saya juga tahu bahawa ayahanda amat tidak bersetuju dengan 1 MDB. Ketahuilah ayahanda, segala persoalan ttg 1 MDB sudah dijawab. Ketahuilah ayahanda, 1 MDB masih dalam tempoh kematangan. Berilah masa. Sedangkan proton yg di terajui ayahanda kini juga masih belum lagi mencapai tahap kematangan sejak tahun 1983.
  5. Ayahanda yang saya kenali seorg yg dapat membaca pergerakkan musuh. Ayahanda tahu bagaimana mematikan langkah musuh. Ayahanda juga tahu, musuh kini adalah berbeza dgn dulu. Musuh yg parti hadapi akan memutar belitkan setiap kenyataan para menteri termasuk kenyataan ayahanda. Sekarang ayahanda meminta DS Najib memjelaskan sendiri kepada umum. Adakah ayahanda tidak sedar langkah itu bakal menyebabkan DS Najib terjerat? Kejahatan pembangkang kini 10 kali teruk dari zaman ayahanda. Mereka sudah tak tahu nak beza antara halal dan haram. Tidak kah ayahanda sedar?
  6. Ayahanda yg saya kasihi. Menurut ayahanda, BN akan hilang kuasa pada PRU 14. Menurut ayahanda kepimpinan di bawah DS Najib sgt lemah berbanding Pak Lah. Sedarkah ayahanda bahawa apa yg DS Najib lakukan adalah pembersihan "najis" yg ayahanda tinggalkan?
  7. Benar ketika PRU 13, keputusan lebih teruk dari PRU 12, Namun tidakkah ayahanda lihat bagaimana org melayu lebih bersatu berbanding zaman ayahanda?
  8. Tidakkah ayahanda lihat pada PRK Kajang dan Teluk Intan menunjukkan rakyat mula mempercayai kepimpinan DS Najib?
  9. Tidakkah ayahanda lihat pertumbuhan ekonomi negara baik walaupun negara dilanda serangan ekonomi dunia dan musibah?
  10. Tidakkah ayahanda tahu bahawa penilaian ketika kesukaran itu lebih significant?
  11. Ayahanda berkata sesuatu yg tidak baik tentang GST. Namun saya terima pendapat ramai bahawa itu hanya sarcasm dari ayahanda. Namun, kenapa persoalan2 ini muncul ketika hari pertama GST dilaksanakan? Adakah itu disengajakan?
  12. Jika ayahanda kata banyak scandal2 DS Najib tak terjawab, saya juga boleh tanya kenapa ayahanda mengambil tindakkan memecat Anwar pada 1998 walhal ayahanda tahu sejak 1993? Bagaimana scandal2 ayahanda yg menjadi persepsi rakyat hingga kini? Ianya masih tak terjawab.
  13. Ayahanda yg sy kasihi. Ketahuilah, tak semua persoalan perlu di jawab. DS Najib adalah hak kami. Kami mahu dia bekerja untuk kami. Tugas beliau adalah menjaga negara utk kami. Bukan menjawab persoalan2 yg telah pun di jawab.
  14. Menukar kepimpinan setiap kali kita rasa tak sesuai bukan satu langkah yg bijak. Ianya merugikan negara. Sudah pasti setiap pertukaran kepimpinan akan melalui dasar yg baru. Ianya membuang masa.
  15. Teguran ayahanda sgt diperlukan tapi janganlah sampai memberi peluru kepada musuh. Itu didikan yg salah. Sy sayang pada negara sebagaimana ayahanda. Namun sy tak bersetuju dgn cara ayahanda mengambil pendekatan memusnahkan negara dan bina kembali. Sy lebih suka memperkuatkan apa yg lemah.
  16. Pembangkang kini berada dalam keadaan yg paling lemah. Sepatutnya inilah masa kita bersatu. Bukan berpecah belah.

Summary
Masih ingatkah kata2 ayahanda ini? Ianya masih segar dalam ingatan saya.
"Kalau nak tegur pemimpin, tegurlah mengikut saluran.
Kalau marah dengan seekor nyamuk, janganlah satu kelambu dibakar"..
Malangnya ayahanda lupa...

28.9,2010

No comments:

Post a Comment