Thursday 30 April 2015

TUAN IBRAHIM : CGT VS GST

1- Kurang pasti matlamat hidup pak lebai ni. Adakah dia sedar bahawa CGT itu juga cukai? Bukankah mereka ini yg mengharamkan cukai?

2- CGT juga adala dilaksanakan di kebanyakkan negara. Kebanyakkan negara melaksanakan CGT setelah GST dilaksanakan. Maknanya, ianya adalah cukai tambahan menampung keperluan negara.

3- CGT dikenakan kepada segala bentuk equity termasuk simpanan ASB, KWSP dll. Anda marah kerajaan "pinjam" KWSP utk perlaburan. Tapi ada suka ianya "diambil"?

4- Jika anda kata GST itu zalim, ketahuilah definasi "miskin" dalam Islam adalah mereka yang tidak berkemampuan membeli barang-barang keperluan. Walhal, GST dikecualikan cukai kepada barangan keperluan.

5- Percayalah, CGT lebih menzalimi rakyat. CGT adalah satu bentuk cukai yg menghukum mereka yg lebih berusaha. Lebih kuat anda bekerja mencari pendapatan, lebih banyak cukai dikenakan. Sebaliknya GST adalah satu bentuk cukai yang mendidik rakyat berjimat. Lebih banyak anda berbelanja, lebih banyak anda dikenakan cukai. Dengan kata lain, si pemboros akan di hukum.

6- Saya mempunyai harapan agar pak lebai belajar untuk fahami sesuatu isu. Bukan menghentam sembrono. Bukan fokus kerajaan untuk menambahkan pendapatan lebih banyak. Tetapi sistem GST adalah lebih telus, efisyen, dan sistematik. GST adalah kaedah mengatasi ketirisan di dalam SST.


No comments:

Post a Comment